בהזמנה מעל 299 ש"ח משלוח עד הבית חינם

למה מדליקים נרות חנוכה?

לפי התורה יש מספר תשובות לשאלה מדוע מדליקים נרות חנוכה – כל הפרטים על כך בכתבה הבאה.

משפחתיות – אחד המאפיינים הבולטים של חגי ישראל וחנוכה

משפחתיות נחשבת לאחד המאפיינים הבולטים ביותר של חגי ישראל בכלל וחג החנוכה בפרט. חג החנוכה מבטא את האווירה המשפחתית. במסגרת חג החנוכה כל בני המשפחה מתכנסת ביחד בין חיבור בין הימים ההם לזמן הנוכחי.

מה מקור חג החנוכה

חג החנוכה אינו חג מהתורה ומדובר על חג אשר נקבע על ידי חכמי ישראל. המקורות לחג החנוכה מצויים בספר דניאל ומקורות נוספים ניתן למצוא בתלמוד. ישנן מספר סיבות לחגיגת חג החנוכה-
1. ניצחון החשמונאים על היוונים אשר ניסו לכפות את התרבות שלהם על היהודים.
2. נס פך השמן- פך השמן היחיד אשר נמצא במקדש.

איזה נרות מדליקים בחג החנוכה?

ניתן להדליק כל סוג של נר או שמן לפחות חצי שעה. שימו לב, הנרות הצבעוניים של חנוכה נחשבים גבוליים מבחינת זמן הבעירה שלהם, ולכן ההמלצה היא לעשות שימוש בנרות ארוכים יותר או להדליק באמצעות שמן. לפי המצווה יש להדליק בשמן זית כפי שהיה נהוג במקדש. היום ניתן למצוא כוסיות זכוכית ומיוחדת וגם פתילות לחנוכה איתם ניתן להדליק בשמן. באשר לסדר הנרות, סדר ההנחה של הנרות הוא מימין לשמאל וההדלקה שלהם היא מהנר החדש לקודמים.

מדוע יש צורך בשמש בעת הדלקת חנוכייה?

לשאלה מדוע יש צורך בשמש במסגרת הדלקת חנוכייה היא כי יש קדושה של מצווה בנרות החנוכה ואי אפשר להפיק מהם תועלת.מדליקים נר נוסף- ה”שָמָש” על מנת להוות סימן שלא נעשה שימוש של חול בנרות המצווה. במטרה להדגיש את ההבדל יש הקפדה על הדלקה נבדלת של השמש בהשוואה לנרות האחרים.

זכר למנורה שהייתה בבית המקדש

הסבר אחד לפיו מדליקים נרות חנוכה קשור לנרות חנוכה. נרות חנוכה הם זכר למנורה שהייתה במקדש והמנורה אשר הנרות שלה היוו משמעות רבה מהווים עדות כי עם ישראל מושפע מהאור העליון המגן ושומר עליו. לפיכך, המנורה שהדליק הכהן הגדול בכל ערב סימלה ביטוי להארת הנפש של עם ישראל.

חג החנוכה נגד ספירת ההוד בעץ החיים

ההסבר להדלקת נרות חנוכה עשוי להימצא גם בספירת ההוד בעץ החיים- מדובר על הספירה השמינית. יש שמונה ימים להדלקת הנרות על מנת לתקן את ספירת ההוד באדם אשר מבטאת יהירות ונשיאות. אורות חנוכה מתקנים את הרצון של האדם להבליט את עצמו על פני אחרים. בזמן הדלקת הנרות מושכים אורות רוחניים המצויים בעולם הגשמי- אורות אשר מסוגלים לסייע לאנשים לשפר את מצבו ולהניע אותו לדלג מעל כל מכשולים. לפיכך, הנרות שאנו מדליקים בחג החנוכה אינם נועדו לסמל מאורעות היסטוריים אלא לסייע להתחבר לאור הרוחני המתגלה.

המלחמה בין יוונים ומכבים

המצווה של החג היא הדלקת נרות במהלך שמונה ימים, והמנהג הזה כולל שלוש ברכות המסמלות את שלושת הקווים. יש להדליק את הנרות בפתח הבית בצד ההפוך למזוזה, על החנוכייה להיות מוצבת על שולחן נמוך כי בזמן ההדלקה יוריד המדליק את הנר בחנוכייה כסמל בו אנו מורידים את האור של חג החנוכה לעולם הגשמי. בזמן חג החנוכה אנו פוגשים כוחות רוחניים שלא ניתן לפגוש בימי חול. חג זה מסמל את המדרגה הרוחנית העליונה אשר יש לאדם במסגרת חייו.

חג החנוכה מהווה מפגש בין מספר רצונות המצויים באדם- רצונות המכונים מכבים ויוונים הפועלים בחוסר הרמוניה. היוונים, כוחות החושך מייצגים את הידע הנרכש והמחשבה כי אין צורך לתהות אחר מהות הקיום. מאידך, המכבים מייצגים את הרצון הפנימי של האדם הדוחף אותו לחפש את מהות החיים. המציאות מוכיחה כי זה לא פשוט ואנשים מנהלים את החיים בין הרצונות הסותרים ובין המקום בו הם צריכים להיות.

בא לסמל את נשמת האדם

נס פך השמן בא לסמל את נשמת האדם- על האדם לזכור כי מקור הבעירה הפנימי הקיים בו יכול להתחולל בכל רגע נתון.
אין ספק כי מדובר על אחד השיעורים המשמעותיים ביותר בחג החנוכה, כך אנשים מדליקים את הנרות בחג החנוכה ומבינים כי לא אבדה המשמעות לתקווה לחיים טובים יותר.

פוסטים נוספים שיעניינו אותך גם
0
0
העגלה שלך
העגלה שלך ריקהחזור לחנות
חישוב משלוח

רכישה מעל 299 קבלו משלוח חינם!